ارتقای دنکُن و تأثیر آن بر کاهش کارمزد در شبکه‌های لایه ۲ اتریوم

با انتشار گزارش‌ها درباره ارتقای دنکُن، بسیاری از تاجران با اشتیاق به انتظار تأثیرات آن بر راهکارهای لایه ۲ اتریوم و کاهش کارمزد بودند. طبق داده‌های موجود، به‌نظر می‌رسد که این ارتقا موفق به رسیدن به هدف موردنظر بوده و

اتریوم

اتریوم

با انتشار گزارش‌ها درباره ارتقای دنکُن، بسیاری از تاجران با اشتیاق به انتظار تأثیرات آن بر راهکارهای لایه ۲ اتریوم و کاهش کارمزد بودند. طبق داده‌های موجود، به‌نظر می‌رسد که این ارتقا موفق به رسیدن به هدف موردنظر بوده و کارمزد شبکه‌های لایه ۲ را کاهش داده است.

به گزارش میهن بلاکچین، پس از به‌روزرسانی دنکُن در ۱۶ مارس، تراکنش‌های روزانه شبکه بیس به رکورد ۲ میلیون واحد رسید. قبل از این به‌روزرسانی، بیس میانگین حدود ۴۴۰٬۰۰۰ تراکنش روزانه را پردازش می‌کرد، اما پس از ارتقا، این مقدار به ۱.۱ میلیون افزایش یافت. همچنین، تعداد کاربران جدید روزانه بیس نیز به ۶۶۶٬۸۶۶ نفر رسیده است، که نسبت به میانگین روزهای قبل از به‌روزرسانی دنکُن، ۳٬۲۰۰٪ افزایش داشته است.

رشد ۳۵۰٪ تراکنش‌های شبکه بیس با کاهش کارمزد پس از به‌روزرسانی دنکُن اتریوم، نشان‌دهنده ارتباط مستقیم این ارتقا با کاهش کارمزد است. براساس داده‌های وب‌سایت «Blockscout»، کارمزد تراکنش‌های شبکه بیس بعد از اجرای دنکُن بیش از ۶۰٪ کاهش یافته است.

بیس که توسط صرافی کوین‌ بیس در آگوست ۲۰۲۳ راه‌اندازی شده، به عنوان ششمین راهکار لایه ۲ بزرگ اتریوم شناخته می‌شود. با ارزش کل سرمایه قفل‌شده ۱.۴۶ میلیارد دلار و سهم آن از بازار راهکارهای لایه ۲ به ۴.۱٪، بیس از اهمیت بالایی برخوردار است.

با اجرای ارتقای دنکُن اتریوم، پروپوزال EIP-4844 نیز اجرا شده و با معرفی تراکنش‌های بلاب و قابلیت پروتو دنک شاردینگ، کارمزد تراکنش‌های لایه ۲ را کاهش داده است. داده‌های وب‌سایت «Dune Analytics» نیز نشان می‌دهد که میانگین کارمزد شبکه‌های لایه ۲ اتریوم از جمله آربیتروم، آپتیمیزم، بیس و zkSync Era پس از این به‌روزرسانی بین ۶۰٪ تا ۹۰٪ کاهش یافته است.

به طور همزمان، هزینه گس اتریوم نیز با افزایش قیمت اتریوم افزایش یافته بود، اما در حال حاضر دوباره کاهش یافته است. طبق داده‌های «Gasfees.io»، هزینه انتقال ETH، یو‌اس‌دی کوین و سواپ در صرافی یونی سواپ به ترتیب به ۲.۱ دلار، ۵ دلار و ۱۶ دلار می‌رسد.

 

منبع: https://cointelegraph.com/news/base-daily-transactions-skyrocket-after-ethereum-dencun-upgrade

 

نویسنده : احسان زیدآبادی

جدیدترین اخبار

پیمایش به بالا